''မဂၤလာပါ''လို႔ ႏႈတ္ခြန္းဆက္သ ဂါရ၀ျပဳလိုက္ပါတယ္ ဆရာေတာ္ဘုရား။ ဆရာေတာ္၏ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာအေပၚ ထားရွိတဲ့ မူ၀ါဒနဲ႔ စိတ္ေစတနာကို အတြင္းက်က် ရႈျမင္နားလည္ ပါေၾကာင္းလည္း ဦးစြာ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္ဘုရား။
စာတစ္တန္ ေပတစ္တန္ ေလွ်ာက္ထားရတဲ့အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ပုထုဇဥ္ရဟန္းတစ္ပါးရဲ႕ ေသာကကို ဆရာေတာ့္ထံ ဖြင့္ဟျခင္းျဖင့္ ထြက္ေပါက္ရွာလိုတာက တစ္ေၾကာင္း၊ တစ္ဖန္ အမ်ဳိးသမီးအခြင့္ အေရး၊ အိမ္ရွင္မအခြင့္အေရးကို မခံစား မရရွိၾကဘဲ ေသာက၊ ပရိေဒ၀မ်ားစြာနဲ႔ မြတ္စလင္အမ်ဳိးသားေတြရဲ႕ ျပင္းထန္လြန္းတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ဳိးေဖာက္မႈေတြၾကား လူမသိ သူမသိ တစ္ဘ၀ အဆုံးသတ္သြားၾကရတဲ့ ဗုဒၶဘာသာအမ်ဳိးသမီးေတြအတြက္ အုတ္တစ္ခ်ပ္သဲတစ္ပြင့္မွ် အက်ဳိးရေစလိုတာက တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္ အခုလို စာေရးသားလုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ဘုရား။
အခုရက္ပိုင္း ဖတ္ရႈျမင္ေတြ႕ေနရတဲ့ သတင္းကေတာ့ က်ဳံးေရျပင္ ထဲ ခုန္ခ်ကာ ဘ၀ကို အဆုံးသတ္တဲ့ မႏၲေလးၿမိဳ႕က မိခင္ပ်ဳိနဲ႔ လူမမယ္ကေလး တစ္ေယာက္ရဲ႕ အေၾကာင္းပါ ဆရာေတာ္ဘုရား။ တပည့္ေတာ္တို႔ တုိင္းျပည္ဟာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကို ယုံၾကည္ကိုး ကြယ္သူ မ်ားျပားတဲ့ တုိင္းျပည္ျဖစ္တာေၾကာင့္ ကမ႓ာ့ႏုိင္ငံအသီးသီး နဲ႔ ႏႈိင္းဆၾကည့္ရင္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေသေၾကာင္းႀကံသူ အင္မတန္ နည္းပါးတယ္လုိ႔ စစ္တမ္းေတြမွာ ဖတ္ရႈရပါတယ္ဘုရား။ ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံကေတာ့ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ေသေၾကာင္း ႀကံမႈ အျမင့္မားဆုံးတုိင္းျပည္လုိ႔ မွတ္သားရဖူးပါတယ္ဘုရား။ ျခံဳငုံသုံးသပ္ရရင္ ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းေတြနဲ႔အတူ အမ်ားနည္းတူ မေအာင္ျမင္ျခင္း၊ လိုတာ မရျခင္း၊ မွန္းခ်က္ႏွင့္ ႏွမ္းထြက္မကိုက္ညီျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ရတဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈေတြဟာ ကိုယ့္ဘ၀ကိုယ္ ကိုယ္တုိင္ပဲ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္တဲ့အဆင့္ကို ေရာက္ရတယ္လို႔ ဆုိႏုိင္မွာပါဘုရား။
အညၾတသားအမိရဲ႕ သတင္းကို ဖတ္ရတဲ့အခါ မထားအပ္တဲ့ သံသယလို႔ပဲဆုိဆို၊ ဥပါဒါန္လို႔ပဲ ေျပာေျပာ တပည့္ေတာ္တို႔စိတ္မွာ ေတာ့ ''ဒီကေလးမဟာ မြတ္စလင္မယား ျဖစ္မယ္''လို႔ ခ်က္ခ်င္းဆုိသလို ခန္႔မွန္းလိုက္တာပါပဲဘုရား။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ စီးပြားေရးေၾကာင့္၊ ဒါမွမဟုတ္ ျမန္မာလူမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း ျဖစ္ရတဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈေတြေၾကာင့္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္ ေသေၾကာင္းႀကံတယ္ဆုိတာ တပည့္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တုိင္းျပည္မွာ အင္မတန္နည္းခဲ့ပါတယ္ဘုရား။
(အခုေနာက္ပိုင္း စီးပြားေရးေၾကာင့္ မိမိကိုယ္ကို ေသေၾကာင္းႀကံမႈ ရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္) ဒါေၾကာင့္လည္း ''မြတ္စလင္မယားမ်ား ျဖစ္ေနမလား'' ဆုိတဲ့ သံသယက တပည့္ေတာ္တို႔ရဲ႕ သႏၲာန္ကို ၀င္ေရာက္လာတာ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္ဘုရား။ ထင္တဲ့အတိုင္းပါပဲဘုရား။ ဒီေန႔ ဖတ္ရတဲ့ စံေတာ္ ခ်ိန္သတင္းစာမွာ ေသသြားတဲ့ မိခင္ရဲ႕အမည္နဲ႔ ေဆးရုံတက္ကုသမႈ ခံယူေနတယ္ဆုိတဲ့ ကေလးရဲ႕ အမည္ကို သတိထားၾကည့္တဲ့အခါ ကေလးရဲ႕ အမည္မွာ ''ေမာင္ရွိန္းအာကာေအာင္(ခ)မြတ္စတာဖာရ္'' လို႔ ေတြ႕လိုက္ရတဲ့အတြက္ ဒီကေလးမေလးဟာ ေသခ်ာေပါက္ မြတ္စလင္မယားဆုိတာ သိလိုက္ပါၿပီဘုရား။ တစ္ခါ ''ဗုဒၶဘာသာကို ကုိးကြယ္မယ္ဆုိလို႔ လက္တြဲခဲ့မိတာ မွားေလးျခင္း'' ''ငါ့ရင္က ျဖစ္တဲ့ ငါ့သားကို မြတ္စလင္အျဖစ္ေတာ့ မထားခဲ့ႏုိင္ဘူး'' ဆုိတဲ့ ဒီမိခင္ပ်ဳိရဲ႕ သတိၱေတြ ေသ၀ိတဗၺမာန္မာနေတြကိုလည္း ခန္႔မွန္း ၾကားေယာင္မိ တာ အမွန္ပါ ဆရာေတာ္ဘုရား။
တစ္ဆက္တည္းမွာပဲ တုိးတိုးတိတ္တိတ္ ထာ၀ရအိပ္စက္သြားတဲ့ တပည့္ေတာ္တို႔ရြာက မႏူးမနပ္ ဗုဒၶဘာသာမိန္းမပ်ဳိေလးတစ္ေယာက္ ရဲ႕ အေၾကာင္းကိုလည္း သတိရွပ္မိပါတယ္ဘုရား။ သတင္းအခ်က္ အလက္ရရွိမႈ အင္မတန္နည္းပါးတဲ့ ကာလမွာျဖစ္လို႔ တပည့္ေတာ္တို႔ အပါအ၀င္ ဘယ္သူမွ မကယ္လိုက္ႏုိင္တဲ့ သံသယျဖစ္စရာ လူေသမႈ တစ္ခုကို ေလွ်ာက္ထားပါရေစဘုရား။
မႏၲေလးတုိင္းေဒသႀကီး၊ ရမည္းသင္းၿမိဳ႕နယ္မွာ ရွိတဲ့ တပည့္ေတာ္တို႔ ရြာကေလးက ရြာသူရြားသားေတြဟာ လယ္သိမ္း ယာသိမ္း လုပ္ငန္းသိမ္းတဲ့အခါ ပ်ဥ္းမနားၿမိဳ႕က ရိပ္သာတစ္ခုကို သြားေရာက္ၿပီး တရားအားထုတ္ အနားယူေလ့ ရွိပါတယ္ဘုရား။ ဒါက တပည့္ေတာ္တို႔ မေမြးမီကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာတစ္ခုလို႔ ဆုိရမွာပါဘုရား။ ဒီအစဥ္အလာေကာင္းက ယခုတုိင္ ရွိေနပါေသးတယ္ဘုရား။
ၿပီးခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားဆီက တပည့္ေတာ္ရြာကို ေရာက္ခုိက္ သတင္းတစ္ခု ၾကားရပါတယ္ဘုရား။ သတင္းကေတာ့ တပည့္ေတာ္တို႔ရြာ ေျမာက္ပိုင္းက အသက္(၁၆)ႏွစ္စြန္းစ အမ်ဳိးသမီးငယ္ေလးတစ္ဦးဟာ အဲဒီရိပ္သာႀကီးမွာ တရားအားထုတ္ဖုိ႔ သြားေၾကာင္း၊ ရက္ေစ့လို႔ရိပ္သာစခန္းက ထြက္ခါနီး လုပ္အားေပး ေ၀ယ်ာ၀စၥကုသိုလ္အျဖစ္ ထင္းခြဲ ထင္းသယ္ လုပ္ရေၾကာင္း၊ အဲဒီလို လုပ္ရစဥ္မွာ ထင္းလာပို႔တဲ့ မြတ္စလင္အမ်ဳိးသားနဲ႔ ေတြ႕ဆုံခ်စ္ႀကိဳက္ ခုိးရာလုိက္ေျပးေၾကာင္း၊ အဆက္အသြယ္ မရတဲ့အတြက္ မိဘေတြက ဥေပကၡာျပဳလိုက္ၾကေၾကာင္း၊ အိမ္ေထာင္သက္ တစ္ႏွစ္မျပည့္ခင္မွာ အဆက္အသြယ္ရ
ေၾကာင္း၊ အဲဒီလို အဆက္အသြယ္ရတယ္ဆုိတာဟာလည္း မိန္းမပ်ဳိေလးရဲ႕ ေနာက္ဆုံးခရီး ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ရြာက ရပ္မိရပ္ဖ အခ်ဳိ႕သာ လူမႈေရးအရ ရန္ကုန္ကို အသုဘရႈလာေၾကာင္း၊ ဘာေၾကာင့္ေသတာလဲဆုိတာကို ေမးေသာ္လည္း ေ၀့လည္ေရွာင္ပတ္ လုပ္ေနေၾကာင္း၊ မြတ္စလင္မိသားစု တစ္စုလုံးက ဒေရာေသာပါးဆုိသလို အသုဘခ်ေၾကာင္း စသျဖင့္ ၾကားလိုက္ရပါတယ္ဘုရား။ အယဥ္နဲ႔အရိုင္း၊ အႏုအၾကမ္း တစ္လမ္းစီရွိၾကတဲ့ အစၥလာမ္၀ါဒနဲ႔ ဗုဒၶ၀ါဒၾကားမွာ ဘယ္လုိ လူျမင္မခံ၀ံ့တဲ့ ေသပုံ ေသနည္းမ်ဳိးနဲ႔ ေသသြားရသလဲ ဘယ္သူမွ စုံစမ္းေမးျမန္းျခင္း မရွိဘဲ ရပ္မိရပ္ဖဆုိသူေတြလည္း ရြာကို ျပန္လာၾကသတဲ့ဘုရား။
(၁) ရိပ္သာေတြမွာ ရုပ္နာမ္သာ ခြဲေပးၿပီး ဒီလို အႏွစ္သာရျပည့္၀တဲ့ တရားေတြ ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ အျပစ္ကင္းတဲ့
ဗ်ဴဟာေတြနဲ႔ ဘယ္လို ကာကြယ္ရမယ္ဆုိတာကို မညႊန္ၾကားတာ။
(၂) နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းတရားေတြကို အႏၲရာယ္ကင္းကင္းနဲ႔ နာၾကားအားထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔ဆုိတာဟာ ေခတ္နဲ႔အညီ အကာအကြယ္ ယူထားဖို႔လည္း လိုအပ္ေၾကာင္း နည္းေပးလမ္းျပ မလုပ္တာစတဲ့ အားနည္းခ်က္မ်ားကလည္း မႏူးမနပ္ကေလးေတြကို လမ္းလြဲေရာက္ ေစတယ္လို႔ သုံးသပ္ပါတယ္ဘုရား။
တင္ပါ့ဘုရား။ ဒါကေတာ့ တပည့္ေတာ္မ်ားရဲ႕ ရြာက ျဖစ္ရပ္မွန္ပါဘုရား။ ဒီလို ဘာသာေရးအရ အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံရတာေတြ၊ အိမ္ရွင္မ အခြင့္အေရး ပိတ္ဆုိ႔ခံထားရတာေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာ မိဘပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ အဆက္အသြယ္ မျဖစ္မေန
ျဖတ္ရတာကစၿပီး လူသားတစ္ေယာက္ ရသင့္တဲ့အခြင့္အေရး မွန္သမွ် ဘာမွ ရမသြားရွာဘဲ တုိးတုိးတိတ္တိတ္ ဘ၀ကူးသြားၾကတဲ့ ဗုဒၶဘာသာမိန္းမသားေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားေနမလဲဆုိတာ ေတြးေတာ ပူပန္ အေျဖရွာစရာလို႔ ျမင္ပါတယ္ဘုရား။
ေလာကီနယ္မွာေတာ့ ''လူ႔အခြင့္အေရး''ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ လုပ္ႏုိင္သူေတြက အခြင့္အေရး အမ်ဳိးမ်ဳိး ရေအာင္ တုိက္ပြဲ၀င္ အပင္ပန္းခံေနၾကေပမယ့္ ဘာသာေရးနယ္ပယ္မွာေတာ့ ဒီလို အညၾတပန္းပြင့္မ်ားရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔ စိတ္ပါ၀င္စားသူ ဗုဒၶဘာသာ၀င္အနည္းစုကသာ လုပ္ကိုင္ေနၾကတာကို စိတ္မခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ရာ ျမင္ေတြ႕ရပါတယ္ဘုရား။ မီဒီယာေရွ႕မွာ အခ်ီးမြမ္းခံရမယ့္ တုိက္ပြဲမ်ဳိး၊ အေနာက္ဥေရာပက ဖူးဖူးမႈတ္ထား တာကို ခံရမယ့္ တုိက္ပြဲမ်ဳိးကိုသာ ဆင္ႏြဲ႕ၾကရုိး ရွိပါတယ္ဘုရား။
ပင္ပန္းသေလာက္ လူမုန္းမ်ားတဲ့ ေဆြရင္းမ်ဳိးရင္းတို႔အတြက္ ဆင္ႏႊဲရတဲ့ တုိက္ပြဲမ်ဳိးကိုေတာ့ ေရွာင္ၾက ခြာၾကတာဟာလည္း စိတ္မသက္သာစရာပါ ဆရာေတာ္ဘုရား။ ဘာအက်ဳိးအျမတ္မွ ျပန္မရတဲ့ အညၾတပန္းေတြကို ဘယ္သူေတြက ကယ္ၾကမွာလဲ၊ ရဟန္းေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားကေရာ ႏုိင္ႏုိင္နင္းနင္း ကယ္တင္ႏုိင္မွာလား စဥ္းစားေတြးေတာ ရင္ေမာစရာႀကီးေပါ့ဘုရား။
ထုိင္းႏုိင္ငံက က်ားေက်ာင္းကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ယဥ္ပါးေနတဲ့ က်ားေတြ ကို ေတာထဲ ျပန္ပို႔ေပးလိုက္တယ္လုိ႔ သိရပါတယ္ဘုရား။ ဒီလို ပို႔ၿပီးတဲ့ေနာက္ က်ားတုိ႔ရဲ႕ အရွင္သခင္ျဖစ္တဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါးက သူ႔သားေတာ္ႀကီး ကိုေရႊက်ားနဲ႔ ေနာက္ဆုံးေတြ႕ခ်င္လုိ႔ ဆုိၿပီး သြားေတြ႕ပါသတဲ့။ ဒီအခါ လုံျခံေရး၀န္ထမ္းက ''ေတာစိတ္၀င္သြားၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေတြ႕လွ်င္ အႏၲရာယ္ရွိေၾကာင္း'' ေျပာျပတာကို လက္မခံဘဲ ေတြ႕ဖို႔ဆုိၿပီး ေတာထဲ ၀င္ရွာပါသတဲ့ဘုရား။ ခဏေန ေတာ့ သကၤန္းမႏုိင္ ဖိနပ္ခၽြတ္ကာ ေျပးခဲ့ရသတဲ့ဘုရား။
ဒီဥပမာလိုပဲ မြတ္စလင္ကို ကာကြယ္ေနသူေတြ၊ မြတ္စလင္ကို အေကာင္းျမင္ေနသူေတြ၊ မြတ္စလင္ကို အႏၲရာယ္လုိ႔ လက္မခံႏုိင္သူ ေတြဟာလည္း ေတာစိတ္၀င္လုိ႔ ရိုင္းေနတဲ့က်ားကို ေတြ႕ဖို႔ႀကိဳးစား တဲ့ ဘုန္းႀကီးနဲ႔ တူလွပါတယ္ဘုရား။ ၀ရုန္းသုန္းကား ေျပးရတဲ့ အေျခအေနေရာက္မွ သတိ၀င္ရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီး ေနာက္က်သြား ႏုိင္တယ္လုိ႔ သုံးသပ္ပါတယ္ဘုရား။
ေသမွသိရတဲ့ မြတ္စလင္မယားေတြ နည္းပါးသြားဖို႔၊ နည္းပါးရာကေန ပေပ်ာက္သြားဖို႔ ဆရာေတာ္အေနနဲ႔ ေရွ႕ကရပ္ၿပီး အားတင္းထားပါ ဦးဘုရား။ ဒီအလုပ္ လုပ္လုိ႔ ပစၥည္းေလးပါး လာဘ္လာဘ နည္းပါးျခင္း၊ အၾကည္ညိဳမဲ့သြားၾကျခင္းစတဲ့ ေဘးထြက္ဆုိးက်ဳိးေတြကို ဆရာေတာ္ ခံစားေနရလိမ့္မယ္လုိ႔ သိေနပါတယ္ဘုရား။ ''ဆင္ပိန္ေတာ့ ကၽြဲေလာက္'' ဆုိသလို ပညာအေျခအေနနဲ႔ ဂုဏ္ျဒပ္ ၾကြယ္၀တဲ့ ဆရာေတာ့္အေနနဲ႔ ေတာ့ ရပ္တည္လုိ႔ မရေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ေနၿပီလုိ႔ မယူဆမိပါဘုရား။
တပည့္ေတာ္တို႔မွာကေတာ့ မူလကတည္းက ကၽြဲေလာက္ေတာင္ ခြန္အား မရွိတဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးျဖစ္တာေၾကာင့္ ဒီစာကို ေရးတာေတာင္ နာမည္၀ွက္နဲ႔ ေရးရပါတယ္ဘုရား။ အဓိကအားျဖင့္ေတာ့ မႏၲေလးက သားသည္အေမနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရျခင္း၊ ေတာင္ေတာင္အီအီေတြးေတာကာ ေသာကမ်ားရျခင္း၊ ဒီလို အျဖစ္မ်ဳိးေတြ ပေပ်ာက္ေစလိုျခင္းဆုိတဲ့ ေစတနာအာသီသေၾကာင့္သာ ဒီစာကို ေရးျဖစ္တာပါ ဘုရား။ ''ဆင့္ပါးစပ္ ႏွမ္းပက္''ဆုိသလို ဆရာေတာ္တုိ႔လို ေရွ႕တန္းက ထြက္ၿပီး အလုပ္ လုပ္ေနသူ ရဟန္းေတာ္မ်ားနဲ႔ စာလွ်င္ တပည့္ေတာ္ရဲ႕ စာက မစို႔မပို႔သာ ျဖစ္မွာပါဘုရား။ ဒါေပမယ့္လည္း ''ဆင္လည္း ဆင့္အထြာ၊ ဆိတ္လည္း ဆိတ္အထြာ'' ဆုိသလို တပည့္ေတာ္လည္း ႏုိင္သေလာက္နဲ႔ အားျဖည့္ရျခင္းပါဘုရား။
#ဆုေတာင္းစာ
အေ၀ေရာ ေဟာတု၊ အဗ်ာပေဇၨာ ေဟာတု၊ အနီေဃာ ေဟာတု၊
သုခီ အတၱာနံ ပရိဟရတုပါဘုရား။
========================
#အညၾတဘိကၡဳ(ရန္ကုန္)
၁၃၇၈ခုႏွစ္၊ တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္(၁၂)ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔
အေ၀ေရာ ေဟာတု၊ အဗ်ာပေဇၨာ ေဟာတု၊ အနီေဃာ ေဟာတု၊
သုခီ အတၱာနံ ပရိဟရတုပါဘုရား။
========================
#အညၾတဘိကၡဳ(ရန္ကုန္)
၁၃၇၈ခုႏွစ္၊ တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္(၁၂)ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔