ထိေသာအိုးႏွင့္ ၿငိေသာႀကိဳး အပိုင္း (၃) နိဂံုး



‘ မင္းတုန္းမင္းႀကီးနည္း ’
ယမန္ႏွစ္က ကြ်ႏ္ုပ္ထံသို႔ အိႏၵိယျပန္ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက စာေရးပါသည္။သူ႔စာထဲ၌ “ျမန္မာျပည္မွာ သံဃာေဖာင္္းပြမွဳႀကီး ျဖစ္ေနပါၿပီ”ဟု ပါပါသည္။သာသနာေတာ္ထြန္းကား၍ သံဃာဦးေရမ်ားျပားသည္ကို သေဘာက်ပါသည္။ ပထမမွဳျဖစ္ေသာ မာတုဂါမႏွင့္ လင္မယားလိုေနၿပီး သိသာထင္ရွားစြာ ေဖာက္ျပန္ေနသူမ်ားကိုေတာ့ သန္႔ရွင္းသင့္လွပါသည္။ ထင္ရွားသိသာစြာ ရဟန္းသီလ ပ်က္စီးေနၿပီျဖစ္ေသာ သာသနာ့အညစ္အေၾကးမ်ားကို မက္လံုးေပးသည့္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလို သာသနာသန္႔ရွင္းေရး ကုသိုလ္မ်ား လိုအပ္ေနပါၿပီ။
‘ မ်က္ရည္မ်ားႏွင့္ မတားပါႏွင့္၊ သားကိုခ်စ္ရင္ မတားပါႏွင့္ ’
အခ်ိဳ႕ေသာ မိဘမ်ားသည္ သာသနာ့ေဘာင္၌ မေပ်ာ္ပိုက္၍ လူထြက္မည့္ရဟန္းမ်ားကို ဇြတ္အတင္း တားျမစ္တတ္ပါသည္။ မည္သူမဆို ကိုယ့္သားသမီးကို သာသနာ့ေဘာင္မွာ ေမြ႔ေလ်ာ္ေစခ်င္ၾကသည္မွာ သဘာ၀ျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ မေပ်ာ္ပိုက္သူက ကုစားလို႔မရေသာ ျပစ္မွဳမ်ား က်ဴးလြန္ထားသူျဖစ္ေနလွ်င္ မိမိသားကို ျမွင့္ရာမေရာက္၊ ႏွိမ့္ရာေရာက္ပါသည္။ ခ်စ္ရာမေရာက္ ႏွစ္ရာေရာက္ပါသည္။မိမိတို႔ကိုယ္တိုင္ပါ သာသနာ့အညစ္အေၾကးကို အားေပးရာေရာက္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ သာသနာ့ေဘာင္၌ မေပ်ာ္ပိုက္၍ လူ၀တ္လဲခြင့္ေတာင္းေသာ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ႀကံဳလ်င္ ၄င္းတို႔၏ အေနအထိုင္၊ အျပဳအမူ၊အမူအရာ၊အေျပာအဆို၊ အဆင့္အတန္းႏွင့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို ၿခံဳငံုသံုးသပ္ၿပီး ပုဂံေခတ္က တိေလာကဂုရုေထရ္အေလာင္း ဦးဇင္းေလးလို စင္ၾကယ္သူျဖစ္ပါမွ တားျမစ္သင့္ပါသည္။ မစင္ၾကယ္သူ၊ မစင္ၾကယ္ဟု သံသယရွိသူမ်ားဆိုလွ်င္ မတားျမစ္သင့္ပါ။ သူ႔အေၾကာင္းတရားႏွင့္သူ လူသစ္စိတ္သစ္ျဖင့္ ဘ၀သစ္တစ္ခု တည္ေဆာက္ဖို႔ ခြင့္ျပဳသင့္လွပါသည္။ အေနအထိုင္ေကာင္းေသာ၊ အရည္အခ်င္းရွိေသာ၊ အလုပ္ႀကိဳးစားေသာ၊ လဇၨီေပသလ သိကၡာကာမ၊ သာသနာ့မာမက ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုသာ သာသနာေတာ္က အလိုရွိပါသည္။

‘ ေက်ာင္းႀကီးဖ်က္မ သီအိုရီ ’
ရဟန္း(လူထြက္)မ်ားႏွင့္ ခိုးရာလိုက္ၾကသူမ်ားကို သာသနာဖ်က္မ၊ ေက်ာင္းႀကီးဖ်က္မ ဟု ၀ါးလံုးသိမ္းစြပ္စြဲတတ္ၾကပါသည္။ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ ညားသူတိုင္းကို ထိုသို႔စြပ္စြဲလို႔ မျဖစ္ပါ။ အမ်ားစုမွာ အိုးခ်င္းထားလို႔ အိုးခ်င္ထိ၊ ႀကိဳးခ်င္းထားလို႔ ႀကိဳးခ်င္းၿငိၾကသူမ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ အလမၺဳသာဇာတ္ႏွင့္ နီလိနိကာဇာတ္ေတာ္မ်ားလာ သိၾကားမင္း၊ နတ္သမီး၊ ဘုရင္၊ ဘုရင့္သမီးေတာ္လို ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိျဖင့္ တမင္တကာ သီလပ်က္ေအာင္ ဖ်က္ဆီးသူမ်ိဳးမွသာ သာသနာဖ်က္မ၊ ေက်ာင္းႀကီးဖ်က္မ ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ တရားေဟာဆရာႏွင့္ တရားနာဒကာမ သင္တန္းဆရာႏွင့္ သင္တန္းသူ၊စာေရးဆရာႏွင့္ စာဖတ္ပရိသတ္၊ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ႏွင့္ ရပ္သူရြာသူ၊ဆြမ္းခံကိုယ္ေတာ္ႏွင့္ ဆြမ္းအမစသည္ျဖင့္ အေနနီးရာမွ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး သံေယာဇဥ္ရွိျခင္း၊သဒၶါလြန္၍ တဏွာကြ်န္မိျခင္းမ်ိဳး၌ အျပစ္မရွိပါ။
ထို႔အျပင္ရဟန္းကိုယ္တုိင္က ၀ါသနာႀကီးသူျဖစ္၍ အႏုအရြ အလွေလးမ်ားေရးသားျခင္း၊ ဇာတ္မင္းသားလို ဖြဲ႔ဖြဲ႔ႏြဲ႔ႏြဲ႔ေဟာေျပာျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ပိုက္ကြန္မိသည့္ငါးလို ရုန္းမထြက္ႏုိင္ခ့ဲလွ်င္လည္း မာတုဂါမမွာ အျပစ္မရွိပါ။ သို႔မဟုတ္ ရဟန္းက စတင္စည္းရံုးရာမွ မစြမ္းရင္းကလည္းရွိ ကန္စြန္းခင္းကလည္းၿငိ သေဘာမ်ိဳး သက္ေရာက္သြားလွ်င္လည္း မာတုဂါမမွာ အျပစ္မရွိပါ။
အမ်ိဳးသမီးက စတင္ခ်စ္ႀကိဳက္၍ ရဟန္းျဖစ္သူစိတ္၀င္စားလာေအာင္ ၀တ္စားဆင္ယင္ ဖီးလိမ္းျပင္ဆင္ၿပီး လွပေအာင္ ရဟန္းက်ေအာင္ တမင္တကာ ခြ်ဲႏြဲ႔ ဆြဲေဆာင္ျမွဴဆြယ္သည့္အခါ၊ တစ္ျခားနည္းတစ္ခုခုျဖင့္ မာယာပရိယာယ္ဆင္၊ ေထာင္ေခ်ာက္ဆင္ၿပီး ခ်ဥ္းကပ္စည္းရံုးသည့္အခါမ်ိဳး၌ ရဟန္းျဖစ္သူ သီလပ်က္ခ့ဲလွ်င္ သို႔တည္းမဟုတ္ ရဟန္းေကာင္းက လူထြက္ခ့ဲလွ်င္ သာသနာဖ်က္ရာ ေရာက္ပါသည္။ ေက်ာင္းႀကီးဖ်က္ရာေရာက္ပါသည္။သည္တစ္ခါငါ့အလွည့္ဆိုၿပီး ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီး အသစ္ကို အၿပိဳင္္ပိုးတတ္ေသာ ရြာသူမ်ားသတိထားဖို႔လိုပါသည္။ အေနနီး၍ သံေယာဇဥ္ျဖစ္မိေသာ္လည္း လြန္လြန္က်ဴးက်ဴးမျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ရဟန္းကလူမထြက္သည့္အခါ အမ်ိဳးသမီးက လူထြက္ဖို႔၊ လက္ထပ္ဖို႔ တိုက္တြန္းပူဆာ၍ ရဟန္းကလူထြက္သြားခ့ဲလွ်င္ အမ်ိဳးသမီးမွာ အျပစ္ရွိပါသည္။ သာသနာဖ်က္ရာ ေရာက္ပါသည္။ သာသနာေတာ္၌ ရဟန္းေကာင္းတစ္ပါး ဆံုးရွံဳးေလ်ာ့ပါးေအာင္ လုပ္ရာေရာက္ပါသည္။

လြန္က်ဴးၾကစဥ္က ဖ်က္ဆီးလိုသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိဘဲ ပုထုဇဥ္အေလွ်ာက္ မိုးျမင္ေလမျမင္ ခ်စ္ပင္လယ္ကို ႏွစ္ဦးအတူ ကူးခတ္ခ့ဲၾကၿပီး ရဟန္းက လူ၀တ္မလဲသည့္အခါမ်ိဳး၌ အတူေနခ်င္လို႔ ထြက္ခိုင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ ကိုယ္၀န္ရေနလို႔ ထြက္ခိုင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ပင္ ထြက္ခိုင္းသည္ျဖစ္ပါေစ၊ ထြက္ခိုင္းေကာင္းပါသည္။ အျပစ္မျဖစ္သည့္အျပင္ သာသနာသန္႔ရွင္းေရး ကုသိုလ္ေတာင္ ရပါေသးသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ ၿငိစြန္းတိုင္း မက့ဲရဲ႕ထိုက္၊မစြပ္စြဲထိုက္ပါ။ အထက္ပါအခ်က္လက္မ်ားျဖင့္ သံုးသပ္ၿပီး အမွန္တကယ္ ဖ်က္ဆီးသူမ်ိဳးကိုသာ က့ဲရဲ႕စြပ္စြဲထိုက္ပါသည္။ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ အေၾကာင္းပါၾကသူ အခ်ိဳ႕ေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမွာ အျပစ္မရွိပါဘဲလ်က္ မိဘမ်ား၏ အေမြျဖတ္ခံရျခင္း၊ ေဆြမ်ိဳးမ်ား၏ အဆက္ျဖတ္ခံရျခင္းအျပင္ ေလာကကို မ်က္ႏွာမျပရဲေလာက္ေအာင္ အထင္ေသးမွဳ ကဲရဲ႕ျပစ္တင္မွဳကို ခံရရွာပါသည္။ စိတ္အားငယ္္ရရွာပါသည္။

‘ သမီးလာဖိတ္တာမဟုတ္ ဆြမ္းလာဖိတ္တာပါ ’
တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ မိဘမ်ားသည္ ရဟန္းမ်ားဆြမ္းလာဖိတ္လွ်င္ “တပည့္ေတာ္တို႔အိမ္က သမီးပ်ိဳေတြရွိလို႔ လက္မခံပါဘုရား”ဟု ေလွ်ာက္တတ္ၾကပါသည္။ ခပ္ရြတ္ရြတ္ကိုယ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔လွ်င္ “သမီးလာဖိတ္တာ မဟုတ္ဘူးဗ်”ဆြမ္းလာဖိတ္ေနတာဟု အေျပာခံရတတ္ပါသည္။ ထိုသို႔ မိဘမ်ားက သာသမီးမ်ားကို ရဟန္းမ်ားႏွင့္ မပတ္သက္ေစခ်င္၍ ကင္းကင္းရွင္းရွင္း ေနခိုင္းျခင္းသည္လည္း ေကာင္းေသာ လကၡဏာမဟုတ္ပါ။ ကေလးမ်ားက ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ စိမ္းသြားၿပီး ဘုရားေက်ာင္းကန္ႏွင့္ ေ၀းသြားတတ္ပါသည္။ ဘာသာျခား လူမ်ိဳးျခားႏွင့္ နီးစပ္သြားတတ္ပါသည္။ ၿငိစြန္းသြားတတ္ပါသည္။
ထိုသို႔ ဘာသာျခားယူၿပီး ဘာသာပ်က္သြားပါက ကိုယ့္ဘာသာကို ကိုယ္ကို္ယ္တိုင္ ဖ်က္ဆီးရာေရာက္ပါသည္။ ကိုယ့္သာသနာကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ဖ်က္ဆီးရာ ေရာက္ပါသည္။ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ဖ်က္ဆီးရာ ေရာက္ပါသည္။ အမ်ိဳးဖ်က္မ၊ သာသနာဖ်က္မအစစ္ ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ိဳးဖ်က္မအစစ္၏ မိဘမ်ား၊သာသနာဖ်က္မအစစ္၏ မိဘမ်ားအျဖစ္ေရာက္ရွိသြားႏုိင္ပါသည္။ ရဟန္းလူထြက္ႏွင့္ ညားျခင္းက ရွက္စရာမဟုတ္ပါ။ ကုလားႏွင့္ညားျခင္းကသာ ရွက္စရာျဖစ္ပါသည္။ အမ်ိဳးသားသစၥာေဖာက္၊ သာသနာ့ေလာက္ေကာင္ တိုင္းျပည္၏ အႏၱရာယ္ျဖစ္ပါသည္။
ရဟန္းလူထြက္ႏွင့္ ညားသည္ကမွ ဗုဒၶဘာသာစစ္စစ္ေလးမ်ား ေမြးလာေပဦးမည္။ ကုလားႏွင့္ညားသြားလွ်င္ကား အသုဘေတာင္ လို္က္အပို႔ခံရမည္ မဟုတ္ပါ။ ဤသည္ကို အထူးသျဖင့္ မိဘမ်ားသိေစခ်င္ပါ၏။

‘ အက်အရွံဳးဆိ္ုတာ စစ္ပြဲတိုင္းမွာရွိတယ္ ’
ဆီကိုင္ေသာလက္ ဆီေပသလို၊ ဆူးေတာတိုးေသာ ေျခေထာက္ ဆူးထိသလို၊ လူေတာတိုးရေသာ ရဟန္းမ်ား လူစိတ္၀င္လာတတ္ပါသည္။ စစ္ပြဲတစ္ပြြဲ ဆင္ႏႊဲၿပီဆိုလွ်င္ မည္မွ်ပင္ေသးငယ္သည့္ စစ္ပြဲပင္ျဖစ္ပါေစ အက်အရွံဳး ေသေၾက ဒဏ္ရာရမွဳေတာ့ အနည္းအက်ဥ္းအားျဖင့္ ရွိတတ္ၿမဲျဖစ္ပါသည္။ လယ္တီဆရာေတာ္ ေအာင္ျမင္ခ်ိန္၌ လယ္တီပဒုမေထရ္၊ လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးတို႔အပါအ၀င္ လက္ရံုးတပည့္ႀကီးမ်ား က်ရွံဳးခ့ဲရပါသည္။ ဓမၼာစရိယဦးေဌးလွိဳင္၊ ဦးေရႊေအာင္၊ ႏွစ္ဖက္လွဦးေက်ာ္လြင္စသည့္ ဘာသာေရး စာေရးဆရာႀကီးမ်ားမွာ လူျပန္ေတာ္ႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ လူထြက္ေသာအားျဖင့္ သာသနာအတြက္ အက်ိဳးမယုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဦးေရႊေအာင္လို ႏွစ္ဖက္လွဦးေက်ာ္လြင္လို ထက္ျမက္သည့္ ပညာရွိမ်ားသည္ ရဟန္းဘ၀ျဖင့္ သာသနာျပဳလွ်င္ သည္ထက္ပိုၿပီး ထိေရာက္ေအာင္ျမင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ (ဦးေရႊေအာင္ခမ်ာ သာသနာအတြက္ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမ်ားကို သူျဖစ္ေစခ်င္သည့္ ပံုစံျဖင့္သာ တင္ျပသြားရၿပီး၊ သူကိုယ္တိုင္မွာ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးအေနျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခြင့္ မရရွာခ့ဲပါ။ ဆရာ ႏွစ္ဖက္လွဦးေက်ာ္လြင္မွာလည္း ရဟန္းေတာ္မ်ားကို စိတ္တိုင္းမက်၍ သြန္သင္ဆံုးမရာမွ မာနႀကီးသူ၊ ပညာဂုဏ္ေမာက္သူအျဖစ္ အျပစ္တင္ခံရရွာပါသည္။) ဤသည္မွာ လူ၀တ္လဲလိုေသာ ရဟန္းေကာင္းတို႔ဘက္မွ စဥ္းစားဖြယ္ရာျဖစ္ပါသည္။

‘ သာသနာေတာ္ကို ေစာင့္ေရွာက္နည္း ’
သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းေကာင္းမ်ား လူစိတ္မ၀င္ လူ႔အသြင္မေျပာင္းဖို႔ရာမွာ ရပ္မိရပ္ဖ ေဂါပကမ်ားမွာလည္း တာ၀န္ရွိပါသည္။ ကြ်ႏ္ုပ္သည္ ႀကံခင္းၿမိဳ႕၌ ေက်ာင္းထိိုင္ဆရာေတာ္ေလးမ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ေနေသာ ေဂါပကဒကာႀကီးမ်ားကို ေတြ႔ခ့ဲဖူးပါသည္။ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ေလးမ်ားက အသက္ငယ္ေသး၍ အထင္ေသးမခံရေအာင္ ေက်ာင္းသို႔သြား၍ ေစာင့္ေရွာက္ေနျခင္းျဖစ္၏။ ညအိပ္သူကအိပ္၊အိပ္ခ်ိန္ေရာက္မွ အိမ္ျပန္ေရာက္သူကျပန္ျဖင့္ အလွည့္က် ေစာင့္ေရွာက္ေနၾကပါသည္။ ထိုသို႔ေစာင့္ေရွာက္ေနမွန္းလည္း ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္ မသိေစရပါ။ ထိုသို႔ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ ေက်ာင္းမွာလူမျပတ္ေတာ့ပါ။ ေက်ာင္းမွာ ေဂါပကဒကာႀကီးမ်ား အၿမဲမျပတ္ရွိေနလွ်င္ အရာရာသည္ ၿပီးၿပည့္စံုၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ေဂါပကဒကာႀကီးမ်ားက အိုးခ်င္းမထိ ႀကိဳးခ်င္းမၿငိေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ၿပီးသား ျဖစ္သြားပါလိမ့္မည္။ ယခုေက်ာက္ဆည္မွ စာခ်ဆရာေတာ္ေလးမွာ တပည့္မ်ားႏွင့္လည္းအတူမေန သီးသန္႔ခြဲ၍ ေနသည္။ ရပ္မိရပ္ဖမ်ားလည္း ထိုဆရာေတာ္ႏွင့္ အတူမရွိ၍ ထိခ့ဲၿငိခ့ဲျခင္းျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ႀကံခင္းၿမိဳ႕က ေဂါပကဒကာႀကီးမ်ားလို သာသနာ့၀န္ထမ္း ရဟန္းေကာင္း ရဟန္းျမတ္မ်ားကို ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းျဖင့္ သာသနာျပဳကုသိုလ္ ယူသင့္လွပါသည္။

‘ လူျပန္ေတာ္မ်ားကို ႀကိဳဆိုၾက ’
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ တင္ျပလိုသည္မွာ သူ႔ဆႏၵႏွင့္သူ လူ၀တ္လဲလာသူမ်ားကို လက္ကမ္းႀကိဳဆိုပါ။ အားေပးကူညီပါ။ အကယ္၍ မႀကိဳဆို မကူညီႏုိင္လွ်င္လည္း မက့ဲရဲ႕မရွဳတ္ခ်ပါႏွင့္။
ရဟန္းသီလ ပ်က္စီးေနသည့္ သာသနာ့အညစ္အေၾကးမ်ား သန္႔ရွင္းဖို႔ရန္အတြက္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးလို သာသနာသန္႔ရွင္းေရး ကုသိုလ္ယူပါ။
(က) လူ၀တ္လဲလိုသူမ်ားကိုလည္း ရမ္းၿပီး မတားျမစ္ပါႏွင့္၊ တားသင့္မွ တားျမစ္ပါ။
(ခ) ရဟန္းေကာင္းမ်ား မဆံုုးရွံဳးရေအာင္လည္း ႀကံခင္းေဂါပကဒကာႀကီးမ်ားလို မိဘသဖြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ပါ။
(ဂ) ရဟန္းလူထြက္ႏွွင့္ အေၾကာင္းပါသူမ်ားကိုလည္း ရမ္းၿပီးမစြပ္စြဲပါႏွင့္၊ ထိေသာအိုးႏွင့္ ၿငိေသာႀကိဳးကိုၾကည့္ၿပီး စြပ္စြဲသင့္မွ စြပ္စြဲပါ။
(ဃ) မိမိတို႔၏ သားသမီးမ်ားကို ရဟန္းသံဃာမ်ားႏွင့္ စိမ္းမေနပါေစႏွင့္၊ကုလားႏွင့္ညားမွ အမ်ိဳးဖ်က္၊ ဘာသာဖ်က္၊ သာသနာဖ်က္ အစစ္ျဖစ္သည္ကို သတိျပဳပါ။
ကုလား ေယာကၡမဘ၀မ်ိဳး အျဖစ္မခံပါႏွင့္ လူျပန္ေတာ္ ေယာကၡမဘ၀ကို ဂုဏ္ယူပါ။
အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာအတြက္ သင့္မွာ တာ၀န္ရွိပါသည္။
၁၃၆၈ ခု၊ ေတာ္သလင္းလၦန္း (၁၅) ရက္၊ 6.9.2006
မႏၱေလး အိုးဘိုေထာင္မွာ ေရးသားသည္။

ဦးပဥၥင္း
၀ီရသူ(မစိုးရမ္)
Share: