သီတဂူ ေဒါက္တာ အရွင္ဣႏၵာစရိယ၏ က်မ္းျပဳ စာတမ္း “ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး” (သီတဂူ ေဒါက္တာ အရွင္ဣႏၵာစရိယ)

ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာတြင္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ေလ့လာသင္ယူေနၾကသည္မွာ ၀ိနည္း၊ သုတၱန္၊ အဘိဓမၼာဟူ၍ ျဖစ္သည္။ ၀ိနည္းသည္ စည္းကမ္းျဖစ္သည္။ သုတၱန္သည္ နည္းလမ္းျဖစ္သည္။ အဘိဓမၼာသည္ ေလာက၏ သေဘာသဘာ၀ တရားမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ သုတၱန္ေဒသနာေတာ္မ်ားကို သင္ယူၿပီးေသာ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ အေလာင္းေတာ္ဘ၀မွာ အမ်ားအက်ိဳးသယ္ပိုးခ့ဲပံုမ်ားကို စံထားၾကသည္။ ယခုပစၥဳပၸန္ဘ၀မွာ ျပဳမူသြားပံုမ်ားကိုလည္း အတုယူၾကသည္။ သုတၱန္တရားဓမၼမ်ားကို ေလ့လာသင္ယူၿပီး ေဆာင္သင့္သည္ကို ေဆာင္၍၊ ေရွာင္ၾကဥ္သင့္သည္ကို ေရွာင္ၾကဥ္ၾက၏။ စံနမူနာထားသင့္သူကို စံနမူနာထားၾက၏။ ညီညြတ္သင့္ေသာ အရာမ်ားတြင္ ညီညြတ္ၾက၏။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ အမ်ားခ်မ္းသာၿပီး အက်ိဳးရွိမည့္ ေနရာမ်ားသို႔ ၾကြေရာက္ေတာ္မူခ့ဲသည္။ ေကာလိယႏွင့္ ေဒ၀ဒဟႏွစ္ျပည္ေထာင္ ေရာဟိနီျမစ္ေရကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ေသြးေခ်ာင္းစီးမည့္ ႏွစ္ႏုိင္ငံအေရးကိုျမင္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ စစ္ျဖစ္သည့္ေနရာသို႔ အေရာက္သြားၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတရား ေဟာၾကားခ့ဲသည္။ (ႏုိင္ငံေရးပင္ မဟုတ္ပါေလာ)။ လိစၦ၀ီမင္းတို႔အား အႀကိမ္ႀကိမ္တိုက္ေသာ္လည္း အႏုိင္မရေသာ အဇာတသတ္သည္ ျမတ္စြာဘုရားထံတြင္ ႏုိင္ႏုိင္သည့္နည္းလမ္းကို သြားေတာင္းခိုင္းသည့္ ၀ႆကာရအမတ္ေရာက္လာစဥ္ လိစၦ၀ီတို႔ကုသိုလ္အခြင့္အေရးကို အခါကိုၾကည့္၍ ညီညြတ္ေနသေရြ႕ မည္သူကမွ်တုိက္ခိုက္၍ မေအာင္ျမင္ႏုိင္ေၾကာင္းကို အရွင္အာနႏၵာေျပာျပ၍ ၀ႆာကာရအမတ္သိေအာင္ ျပဳျခင္းကိုလည္း ႏိုင္ငံေရးဆိုလွ်င္ ျငင္းဖြယ္ရာရွိမည္ မထင္ပါေပ။
ထုိက့ဲသို႔ ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေလာကအေရး ႏုိင္ငံ့အေရးတို႔ကို ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ခ့ဲေသာ သုတၱန္သာဓကမ်ားကိုၾကည့္၍ ႏုိင္ငံေရးေကာင္းမြန္မွ တိုင္းျပည္အတြင္း စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈစသည္တို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္မည္ကို သိေသာရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေလာကတၳစရိယ အေနအားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္ခ့ဲၾကရပါသည္။ 
သီဟိုကၽြန္း(သီရိလကၤာႏုိင္ငံ) ဒု႒ဂါမဏိမင္း တမီးလ္္သူပုန္ေတြကို တုိက္သည့္တိုက္ပြဲမွာ သံဃာေတာ္မ်ားက စစ္ပြဲအေရွ႕ကၾကြသည္။ သို႔ေသာ္ ဒုတ္ ဓား ေလး ျမား စေသာလက္နက္တို႔ကို မကိုင္ေဆာင္ၾက၊ သူတို႔ကိုင္ေဆာင္ၾကသည္မွာ ေမတၱာလက္နက္သာျဖစ္သည္။ တစ္ခါတစ္ေလ ႏွစ္ဘက္ပစ္ခတ္ေနသည့္ၾကား သံဃာေတာ္မ်ား ၾကြေပးၾကသည္။ ရန္သူ႔ဘက္က ေလးျမားတို႔ ဘုရင္ကိုမထိ။ ဤက့ဲသို႔ ႏုိင္ငံေတာ္အၾကပ္အတည္းႏွင့္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႔လာရေသာအခါ စစ္ပြဲမ်ားေသာ္မွ သံဃာေတာ္မ်ား ပါ၀င္ခ့ဲဖူးသည္။ (စူဠ၀င္)
ပုဂံေခတ္ ပ့ံသုကူမေထရ္သည္ အေလာင္းစည္သူမင္း နတ္ရြာစံၿပီၾကားသိေတာ့ မႏၱေလး ေအာင္ပင္လယ္တြင္ မင္းႀကီးပို႔ထား၍ေရာက္ေနေသာ သားေတာ္ႀကီးမင္းရွင္ေစာသည္ ေရအားၾကည္းအားျဖင့္ စစ္ခ်ီကာ ပုဂံကိုသိမ္းပိုက္ရန္ႀကံခ့ဲသည္။ ပုဂံတြင္ရွိေသာ နရသူသည္ ပ့ံသုကူမေထရ္အား ခ်ဥ္းကပ္ကာ “ေနာင္ေတာ္မင္းရွင္ေစာလည္း ခမည္းေတာ္မရွိေၾကာင္းကို ၾကားေတာ္မူလွ်င္ ေရအား ၾကည္းအားခ်ီ၍ ခမည္းေတာ္အရာ ေရႊထီးေရႊနန္းကို သိမ္းေတာ္မူမည္ဟု ၾကားသည္။ ဤက့ဲသို႔ အလံုးအရင္းႏွင့္ ခ်ီေတာ္မူေသာ္ ၾကားေခ်ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ၾကား၍လည္း ျပည္ထဲေရးသည္ မသင့္ေတာ္ေခ်၊ တပည့္ေတာ္ရွိေနၿပီပဲဘုရား ဓားတစ္စင္း၊ ျမင္းတစ္စီးႏွင့္ အလ်င္ၾကြေတာ္မူ၍ နန္းတက္ေတာ္မူမည့္အေၾကာင္း ေနာင္ေတာ္အားေခၚေတာ္မူေပးပါ”ဟုေလွ်ာက္၏။ ပံ့သုကူမေထရ္ကလည္း “ငါေခၚ၍ေရာက္လာေသာအခါ မင္းမေျမႇာက္ဘဲေနလွ်င္မူကား ငါရဟန္းႏွင့္မေလ်ာ္ရွိလတ့ံသည္”ဟူ၍ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ နရသူလည္း “ေနာင္ေတာ္ ဓားကိုထမ္း၍ နန္းတင္ပါမည္”ဟူ၍ သစၥာႀကီးစြာျပဳ၏။ ပ့ံသုကူမေထရ္လည္း နရသူ(ကုလားက်) သစၥာျပဳသည္ကို ယံုၾကည္ေတာ္မူ၍ မင္းရွင္ေစာရွိရာ ၾကြေတာ္မူေလ၏။ မင္းရွင္ေစာလည္း မေထရ္စကားကို ၾကားေတာ္မူေလေသာ္ ယံုေတာ္မူ၍ ေရႊေလွာ္ကားတစ္စင္းႏွင့္သာ မေထရ္ကိုတင္၍ စုန္လာေတာ္မူ၏။ လက္ပံဆိပ္သို႔ေရာက္လွ်င္ နရသူလည္း သစၥာျပဳသည့္အတိုင္း ေလွသိ္ု႔ဆင္း၍ ေနာင္ေတာ္၏ သံလွ်က္ကို ထမ္းၿပီးေသာ္ နန္းတင္ေလ၏။ ဘိသိက္သြင္းၿပီး၍ ထိုညဥ့္တြင္ စားေတာ္၀ယ္အဆိပ္ခတ္ဘိ၍ အနိစၥေရာက္ေတာ္မူေလသည္။
မင္းရွင္ေစာ အနိစၥေရာက္ေတာ္မူလွ်င္ နရသူမင္းျဖစ္ေတာ္မူ၏။ ထိုသို႔ေဆးခတ္၍ အနိစၥေရာက္ေၾကာင္းကို ပံ့သုကူမေထရ္ၾကားေတာ္မူေသာ္ နန္းေတာ္သို႔သြား၍ “ဟယ္ မင္းဆိုး မင္းညစ္ - သင္ကား သံသရာ၀ယ္ခံရအံ့ေသာ မေကာင္းမႈကိုမေၾကာက္၊ ဤစည္းစိမ္ကိုရလွ်င္ သင္၏ကို္ယ္ခႏၶာသည္ မအိုမေသၿပီဟူ၍ မွတ္သေလာ။ ေလာကတြင္သင့္ထက္ပ်က္ေသာ မင္းမည္သည္ကား မရွိ”ဟူ၍ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ နရသူလည္း အရွင္ဘုရားထံ သစၥာခံသည့္အတုိင္း ေနာင္ေတာ္သံလွ်က္ကိုထမ္း၍ နန္းတင္ပါ၏တကား ဟု ဆုိ၏။ အရွင္ျမတ္လည္း လူ႔ျပည္တြင္ “သင့္ထက္ ဆိုးသြမ္းညစ္ညမ္းေသာသူ မရွိၿပီ”ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၍ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ၾကြေတာ္မူ၏။ ႏွလံုးသား၌တရားရွိေနေသာ မေထရ္တို႔သည္ ကတိႏွင့္သစၥာကို အလြန္တန္ဖိုးထားသည္ကိုေတြ႔ရသည္။ (မွန္နန္းရာဇ၀င္သံုးတြဲေပါင္း၊ ႏွာ- ၁၈၈)၊ (ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္၊ ႏွာ- ၂၀၅)
ထုိပုဂံေခတ္မွာပင္ နရသီဟပေတ့မင္းေခၚ တရုတ္ေျပးမင္းသည္ တရုတ္မ်ားကိုရွံဳးနိမ့္ၿပီး ပုသိမ္သို႔ထြက္ေျပးမည္ျပဳရာ ေလွေပၚတြင္မဆန္႔သည့္ (တင္၍မႏုိင္သည့္) အတြင္းေစ ကိုယ္လုပ္ေမာင္းမငယ္ ၃၀၀ တို႔အား တရုတ္လက္တြင္းအပ္မည့္အစား သတ္တာေကာင္းမည္ဟုႀကံစည္ကာ မိန္႔ေတာ္မူ၏။ မင္းဆရာေတာ္မေထရ္က “မင္းႀကီး သံသရာမွာ လူ႔အျဖစ္ကိုရခဲသည္၊ သူတို႔ကို ေရ၀ယ္ပစ္ခ်သတ္ေသာ္ ထိုအျပစ္ကို မင္းႀကီးခံရေပလိမ့္မည္၊ ေနာင္တြင္ အျပစ္ဆုိခ်င္စရာ သမိုင္းဆိုးတြင္သြားေပလိမ့္မည္”ဟု ေဟာၾကားလိုက္သည့္အခါမွ ေမာင္းမငယ္တို႔အသက္ခ်မ္းသာရသြားၾကသည္။ ဤက့ဲသို႔ ရွဳတ္ေထြးေနသည့္ ႏိုင္ငံေရးထဲသို႔ မင္းဆရာသြားေရာက္၍ ကူညီခ့ဲဖူးသည္။ အသက္မ်ားစြာ ခ်မ္းသာခ့ဲဖူးသည္။ (မွန္နန္းရာဇ၀င္၊ ပ-အုပ္၊ ႏွာ- ၃၅၃) (ဦးကုလား မဟာရာဇ၀င္၊ ပ-အုပ္၊ ႏွာ-၂၄၈)။
ျမန္မာသကၠရာဇ္(၇၀၀)ေက်ာ္တစ္၀ိုက္မွာ အင္း၀ႏွင့္ ဟံသာ၀တီႏုိင္ငံႏွစ္ခုတို႔ဟာ ဘုန္းတန္ခိုးေတြ အၿပိဳင္ထခ့ဲၾကသည္။ အဲဒီေခတ္က ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ယခုက့ဲသို႔ အက်ယ္ႀကီးမဟုတ္ေသးပါ။ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္တ့ဲ အင္း၀ႏုိင္ငံကတစ္ခု၊ မြန္ေတြအုပ္စိုးေနတ့ဲ ဟံသာ၀တီ(ေန႔ေခတ္ပဲခူး)က ႏုိင္ငံတစ္ခု။ ရွမ္း၊ ရခိုင္စသည္တို႔ကလည္း သူ႔ဘုရင္ႏွင့္သူပင္ ျဖစ္ၾကေပလိမ့္မည္။ ျမန္မာဆိုတ့ဲအမ်ိဳးက ေသြးဆူသည္ေျပာလွ်င္ မွားမည္မထင္ေပ။ အေၾကာင္းမွာ သမိုင္းျပန္ၾကည့္ရင္ သူမ်ားႏွင့္တုိက္ရင္တိုက္ မတုိက္ရင္ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္းျပန္တုိက္ေနၾကတာ ေတြ႔ရေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ (အင္း၀ႏွင့္ ပဲခူးဆိုတာလည္း အခ်င္းခ်င္းပဲဆိုပါေတာ့)
တစ္ေန႔ေတာ့ ဟံသာ၀တီဘုရင္ ရာဇဓိရာဇ္(ဗညားႏြဲ႕)က အင္း၀ဘုရင္(မင္းေခါင္)ကို တိုက္ခိုက္ဖို႔ ေရအား ၾကည္းအား အလံုးအရင္းနဲ႔ အထက္ျမန္မာျပည္ကို ထိုးစစ္ဆင္ခ်ီတက္လာခ့ဲသည္။ အင္း၀ေရာက္ေတာ့ ၿမိဳ႕ရဲ႕ ၀င္ေပါက္ ထြက္ေပါက္ အားလံုးကို ပိတ္ဆို႔လိုက္ပါတယ္။ ၿမိဳ႕အတြင္းရွိတ့ဲျမန္မာေတြ အစားအစာကအစ အခက္ေတြ႔လာၾကသည္။ အင္း၀ဘုရင္ဘက္က အည့ံလည္းမခံ၊ အႏုိင္လည္း မေပးလိုျဖစ္ေနသည္။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖို႔အတြက္ ၿမိဳ႕အတြင္းရွိသည့္စစ္သည္၊ ဗိုလ္ပါ ရဲမက္ေတြလည္း မတတ္ႏုိင္၊ ေနာက္ဆံုးပင္းယတြင္ သီတင္းသံုးသည့္ စႀကိဳ(စာႀကိဳ) သူျမတ္ကို ေလွ်ာက္ၾကေလ၏။ “မြန္မင္း ရာဇာဓိရာဇ္ကို မဆိုထားႏွင့္ ဇမၺဴဒိတ္ေျမအျပင္ ၀ယ္ရွိေသာ မင္းအေပါင္းလာေရာက္ေသာ္လည္း၊ ႏႈတ္ေရးျဖင့္ ျပန္ေလေအာင္ ငါစြမ္းေဆာင္ႏုိင္သည္”ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ စႀကိဳ(စာႀကိဳ)သူအရွင္ျမတ္၏ ေမတၱာစာ၊ ႏႈတ္မႈစြမ္းရည္ေၾကာင့္ ႏွစ္ႏုိင္ငံစစ္ေရးသည္ ေျပလည္သြားခ့ဲၾကသည္။ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္မွ ဒုကၡေရာက္ေနၾကသည့္ ျပည္သူ/သားေတြလည္း ဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္ၾကေလသည္။ ထိုႏုိင္ငံအေရး၀င္ေရာက္ ေဆာင္ရြက္သူမွာ သက္ေတာ္(၃၁)၊ သိကၡာ(၁၁)၀ါမွ်သာ ရွိေသးသည့္ “အရွင္ေတဇယႏၱ”ေခၚ စႀကိဳ(စာႀကိဳ)သူအရွင္ျမတ္ျဖစ္သည္။ သတၱ၀ါေတြခ်မ္းသာဖို႔အတြက္ လိုအပ္ရင္ ၀င္ေရာက္ေျဖရွင္းေပးတာဟာ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ရဲ႕ ေလာကတၳစရိယက်င့္စဥ္တစ္ခုပင္ျဖစ္ပါတယ္။ (မွန္နန္းမဟာရာဇ၀င္ ႏွာ-၂၆၈)။ ထိုပုဂံေခတ္၌ပင္ ရွင္ဒိသာပါေမာကၡသည္ တရုတ္ျပည္သြား၍ ႏုိင္ငံေရးေဆာင္ရြက္ခ့ဲပံုမ်ားကိုလည္း ျမန္မာ့သမုိင္း ရာဇသမိုင္းတြင္ ေလ့လာေတြ႔ရွိႏုိင္သည္။ 
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးလမ္းျပ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမ
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအေၾကာင္းေျပာလွ်င္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမႏွင့္ ဦး၀ိစာရတို႔ကို ခ်န္လွပ္မရႏိုင္ေပ။ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးလမ္းျပ မီးရွဴးတန္ေဆာင္ အာရွတိုက္၏ ထြန္းသစ္ၾကယ္ အရွင္ဥတၱမကို ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ ရူပရုပ္၊ ေခ်ာင္နားတန္းတြင္ ဖခင္ဦးျမသာဦး၊ မိခင္ ေဒၚေအာင္ေက်ာ့ျဖဴတို႔မွ (၁၈၈၀) ျပည့္ႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂၈ ရက္တြင္ ေမြးဖြားခ့ဲေသာ သားႀကီးျဖစ္သည္။ ငယ္မည္မွာ ေပၚထြန္းေအာင္ျဖစ္သည္။ (၁၅)ႏွစ္အရြယ္တြင္ ေပၚထြန္းေအာင္ ရွင္သာမေဏအျဖစ္ခံယူသည္။ 
ရွင္ဥတၱမသည္ ရန္ကုန္၊ မအူပင၊ ပဲခူး၊ ေတာင္ငူ၊ မႏၱေလးႏွင့္ ပခုကၠဴၿမိဳ႕မ်ားတြင္ လွည့္လည္ေနထုိင္ ဗုဒၶစာေပ ပညာသင္ယူခ့ဲသည္။ အသက္(၁၇)ႏွစ္အရြယ္တြင္ ရဟန္းအျဖစ္ခံယူသည္။
ဗုဒၶဘာသာ ကလ်ာဏယု၀အသင္း (Y.M.B.A=Young Men’s Buddhist’s Associations)ကို တကၠသိုလ္ ပညာတတ္မ်ားျဖစ္ေသာ ဦးဘေဖ(ဘႀကီးဘေဖ)၊ ဦးေမာင္ႀကီး(အမ္ေအ)၊ ဦးစိန္လွေအာင္တို႔က စတင္ဖြဲ႕စည္းထူေထာင္ၿပီး “အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ ပညာ”ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္ျဖင့္ စတင္လႈပ္ရွားလာၾကသည္။ ထိုအသင္းတြင္ တက္ၾကြစြာ ဦးေဆာင္လႈပ္ရွားမႈျပဳခ့ဲသည္။ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၁ရက္တြင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ ထြက္ခြါသြားသည္။
မႏၱေလးတြင္ ျမန္မာ့သတင္းစာဆရာတစ္ဦးျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့တာရာသတင္းစာပိုင္ရွင္ ဦးေက်ာ္ရန္တုိ႔ႏွင့္ လက္တြဲၿပီး ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးႏႈိးၾကားမႈမ်ားကို ေဟာေျပာသည့္အျပင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ သူရိယသတင္းစာတြင္လည္း အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာကိုေစာင့္ေရွာက္ေရးႏွင့္ ကၽြန္ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ေရးတို႔ကို လံႈ႕ေဆာ္ေရးသားခ့ဲပါတယ္။ အမ်ားဆံုး တိုက္တြန္းေရးသားခ်က္မ်ားမွာ ၀ံသာႏုရကၡိတတရားမ်ားႏွင့္ ျမန္မာျပည္တြင္းျဖစ္ ပင္နီႏွင့္ေယာလံုခ်ည္၀တ္ဆင္ေရး၊ ႏုိင္ငံျခား အ၀တ္အထည္မ်ား သပိတ္ေမွာက္ေရးျဖစ္သည္။ 
၁၉၁၁ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ထိုစဥ္က စကားအတုိင္းဟုမ္းမ္ရူး(Home Ruke) ရရွိေရးအတြက္ စည္းရံုးလႈံ႕ေဆာ္တရားမ်ား ေဟာခ့ဲသည္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ႏုိင္ငံေရးတရားမ်ားကို ၿမိဳ႕ႀကီး၊ ၿမိဳ႕ငယ္မ်ားတြင္သာမက ေတာလက္ေက်းရြာမ်ားတိုင္ေအာင္ ေဟာေျပာခ့ဲသည္။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္တြင္ ေဒးဒရဲၿမိဳ႕နယ္၊ ဆူးကလပ္ႏွင့္ တမာတေကာေက်းရြာတို႔တြင္ ဦးဥတၱမေဟာေျပာခ့ဲေသာ ႏုိင္ငံေရးတရားမ်ားသည္ ဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္သည္ဟုဆိုကာ အိႏၵိယရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၁၂၄(က)ႏွင့္ ၁၅၃ (က)တို႔ျဖင့္ ဖမ္းဆီး၍ မအူပင္ခရိုင္ တရားရံုးတြင္ အမႈစစ္ၿပီး ေထာင္ဒဏ္(၁)ႏွစ္ႏွင့္ (၈)လ အလုပ္မ့ဲေထာင္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္း ခံရသည္။ တစ္ျပည္လံုးရွိ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားစုစည္းၿပီး ဦးဥတၱမက့ဲသို႔ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးအက်ိဳးထမ္းေဆာင္ရန္အတြက္ သံဃသာမဂၢီအဖြဲ႕မ်ားကို ဖြဲ႕စည္းထူေထာင္လာၾကသည္။ 
၁၉၂၄ ခုႏွစ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္က်င္းပသည့္ လူထုအစည္းအေ၀းႀကီးတစ္ခုတြင္ ဦးဥတၱမသည္ အခြန္မေပးေရးလႈံ႕ေဆာ္ခ့ဲရာ ဥပေဒကိုက်ဴးလြန္သည္ဆိုကာ အစိုးရကိုအၾကည္အညိဳပ်က္ေစသည့္ ပုဒ္မ ၁၂၄(က)ျဖင့္ တရားစြဲၿပီး ရန္ကုန္ခရိုင္ တရားသူႀကီးက ၁၉၂၄ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ အလုပ္ၾကမ္းႏွင့္ ေထာင္ဒဏ္ (၃)ႏွစ္ အျပစ္ေပးလိုက္သည္။ ေထာင္မွလြတ္ၿပီး ရန္ကုန္မွ ဗိုလ္တစ္ေထာင္ဘုရား၀င္းအတြင္း တရားပြဲတြင္ သကၤန္းခၽြတ္ၿပီး အတြင္းတြင္ ၀တ္ထားေသာ ေထာင္၀တ္စံုကိုျပလိုက္ရာ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ၾကေလသည္။
၁၉၃၅ ခုႏွစ္မ်ားေနာက္ပိုင္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ေခတ္ပညာတတ္လူငယ္မ်ား ဦးေဆာင္သည့္ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုး(သခင္ပါတီ)ေပၚေပါက္လာေသာအခါ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမက သခင္မ်ားကို အားေပးခ်ီးေျမႇာက္ျပဳခ့ဲသည္။ နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီစနစ္ဆန္႔က်င္ေရး၊ အမ်ိဳးသားႏုိင္ငံေရး လႈပ္ရွားမႈခရီးတစ္ေလွ်ာက္ ၀ိုင္အမ္ဘီေအ၊ ဂ်ီစီဘီေအ၊ ၀ံသာႏု၊ ကုမၼာရီအသင္းအဖြဲ႕မ်ား ေခတ္မွသည္ ဒို႔ဗမာအစည္းအရံုးတုိင္ေအာင္ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ မွန္ကန္ေသာ ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္မႈကိုေပးခ့ဲသည္။ ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသည္ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ(၇)ရက္ေန႔တြင္ က်န္းမာေရးအေျခအေန ဆိုး၀ါးလာခ့ဲသည္။ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ (၉)ရက္တြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲသည္။
ဆရာေတာ္ကြယ္လြန္ၿပီး ႏွစ္ရက္အၾကာ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ (၁၁)ရက္၊ တနလၤာေန႔တြင္ က်င္းပသည့္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္အစည္းအေ၀း၌ မင္းတုိင္ပင္အမွတ္မ်ားက ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမပ်ံလြန္ေတာ္မူျခင္းအတြက္ ၀မ္းနည္းေၾကာင္းႏွင့္ က်န္ရစ္သူမိသားစုထံ ၀မ္းနည္းသ၀ဏ္လႊာပို႔ရန္၊ ၀မ္းနည္းျခင္းအထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ လႊတ္ေတာ္အား ငါးမိႏွစ္ေရြ႕ဆိုင္းရန္အဆိုကို ဟံသာ၀တီေျမ၏ မင္းတိုင္ပင္အမတ္ ဦးသင္းေမာင္က တင္သြင္းၿပီး လႊတ္ေတာ္တက္ေရာက္သူ မင္းတိုင္ပင္အမတ္အားလံုးက တညီတညြတ္တည္း အတည္ျပဳၾကသည္။ ဆရာေတာ္ဦဥတၱမသည္ ျမန္မာျပည္အတြက္ ႏို္င္ငံေရးမ်က္စိကို ပထမဦးဆံုးဖြင့္ေပးသူျဖစ္သည္။ ကိုယ္က်ိဳးမင့ဲ အနစ္နာခံေပးခ့ဲသူျဖစ္သည္။ ပ်ံလြန္ေတာ္မူျခင္းမွာ ၀မ္းနည္းေၾကကြဲဖြယ္ျဖစ္သည္။
ဦး၀ိစာရ၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္အက်ဥ္း
ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရကို ဦးျပားႏွင့္ ေဒၚဇလပ္တို႔မွ မံုရြာခရိုင္၊ ေခ်ာင္ဦးၿမိဳ႕အပိုင္ ကမ္းနိိမ့္ရြာတြင္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၂၅၀ (ခရစ္ႏွစ္-၁၈၈၈) တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္(၆)ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔တြင္ ဖြားျမင္ခ့ဲသည္။ 
ဦး၀ိစာရ၏ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္သည္ ၁၂၈၀ ျပည့္တြင္ မႏၱေလးအိမ္ေတာ္ရာ ဘုရားပြဲေတာ္ႀကီးသို႔ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး၊ မႏၱေလး ရာဇ၀တ္၀န္ မစၥတာစတီး၀ပ္ဆိုသူသည္ ေနာက္ပါပုလိပ္မ်ား ၿခံရံကာ ဘုရားရင္ျပင္ေပၚသို႔ ဖိနပ္ေျခနင္းမ်ားစီ၍ တက္ေရာက္သည္ကို ႀကံဳရၿပီး ႏိုးၾကားခ့ဲရသည္။
ဦး၀ိစာရသည္ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ ပခုကၠဴမွေန၍ သံသမဂၢအဖြဲ႕သို႔၀င္ၿပီး မလႈိင္၊ ပန္းအိုင္နယ္တြင္ အစိုးရတို႔၏ ေျမအခြန္ေတာ္သစ္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးတရားေဟာၾကားခ့ဲသည္။ အစိုးရအၾကည္အညိဳပ်က္ေအာင္ ေဟာေျပာမႈေၾကာင့္ဆိုကာ ဦး၀ိစာရအား ေထာင္(၆)လ အျပစ္ေပးခ့ဲသည္။ ဆရာေတာ္ဦး၀ိစာရသည္ ၁၉၂၆ မွ စတင္ကာ အဂၤလိပ္အစိုးရ၏ အာဏာဖီဆန္မႈ ဥပေဒပုဒ္မျဖင့္ ေထာင္ဒဏ္အႀကိမ္ႀကိမ္ အျပစ္ေပးခံခ့ဲရသည္။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ေထာင္နန္းစံေနစဥ္ ဥပုသ္ေန႔တြင္ ဗုဒၶဘာသာဘုန္းေတာ္ႀကီး ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္အညီ သိမ္တစ္ခုခုသို႔ ၾကြေရာက္ဥပုသ္ျပဳရန္ ေထာင္အာဏာပိုင္တို႔ထံ စာေရးပို႔ခ့ဲသည္။ ခြင့္မျပဳသျဖင့္ ဆြမ္းမစားဘဲ ဆႏၵျပခ့ဲသည္။ ရက္(၄၀)ၾကာမွ ဥပုသ္ျပဳခြင့္ရ၍ ဆြမ္းျပန္စားသည္။
၁၉၂၇ ခုႏွစ္ေမလတြင္ ေထာင္ဒဏ္တစ္ႏွစ္ႏွင့္ကိုးလ ေထာင္က်ရာ ေထာင္ထဲတြင္ သကၤန္း၀တ္ခြင့္မရ၍ ကိုယ္လံုးတီးသာေနခ့ဲသည္။ အစာမစားဘဲ ဆႏၵျပရက္(၄၀)ေက်ာ္လာခ့ဲသည္။ ဂုန္နီအိတ္ေပၚ ဗုန္းဗုန္းလဲ၊ တံတားေလးစိတ္ေရာဂါကုေဆးရံုသို႔ အပို႔ခံခ့ဲရသည္။ (၁၈-၂-၁၉၂၉)တြင္ ျပန္လြတ္လခ့ဲျပန္သည္။ (၆-၄-၁၉၂၉)တြင္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အဖမ္းခံရစဥ္ အခ်က္သံုးခ်က္ေတာင္းဆိုခ့ဲသည္။ ၄င္းတို႔မွာ -
(၁) ေထာင္ဒဏ္အျပစ္ေပးခံရေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သကၤန္း၀တ္ထားခြင့္ေပးရန္၊
(၂) ေထာင္အတြင္း၌ ၀ိနည္းေတာ္အရ တစ္လ(၂)ႀကိမ္ ဥပုသ္ေန႔တိုင္း ဥပုသ္ျပဳခြင့္ေပးရန္၊
(၃) ႏို္င္ငံေရးရာကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေထာင္အတြင္းေရာက္ ရဟန္းမ်ားအား ထိုက္တန္ေသာ သတင္းသံုးခြင့္ျပဳရန္ တို႔ျဖစ္သည္။
တစ္ဖန္ တစ္ကၽြန္းပို႔ခံရ၊ အလုပ္ၾကမ္းနွင့္ေထာင္(၆)လက်စသည္ျဖင့္ ဘ၀စံုလွသည္။ ဦး၀ိစာရႏွင့္ပတ္သက္၍ သိရွိရန္ (၁၇-၈-၁၉၂၉) ေန႔တြင္ ၀ံသာႏုသတင္းစာတိုက္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္
ေထာင္အတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္ဖူးေျမာ္ၾကေသာအခါ အရိုးႏွင့္အေရမွ်သာက်န္၍ အားအင္လံုး၀ကုန္ခမ္းေနေသာ ဆရာေတာ္ဦး၀ီစာရကို ေတြ႔ရ၍ အလြန္စိတ္ထိခိုက္ တုန္လႈပ္ခ့ဲရသည္။ ၀ံသာႏုသတင္းစာတုိက္မွ ဒကာမ်ားကို ဆရာေတာ္က ပက္လက္ေနရာမွ မိန္႔ၾကားရာတြင္ “သာသနာေတာ္အေရးအခြင့္အတြက္ ပါဋလိပုတ္ျပည္ ရဟန္းေတာ္မ်ား အသက္စြန္႔လြတ္ေတာ္မူခ့ဲၾကဖူးသည့္ လမ္းစဥ္အတိုင္း ငါတို႔သည္လည္း အသက္ကိုစြန္႔လြတ္၍ ျမတ္ေသာ အဓိ႒ာန္ပါရမီကို ျပည့္ေျမာက္ေအာင္ ေဆာင္တည္လ်က္ ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခုအတုိင္းဆိုလွ်င္ ဥပုသ္(၂)ပတ္မွ်သာ ငါ၏အသက္ႏွင့္ ခႏၶာတြဲရွိေနႏုိင္ေတာ့မည္။
သာသနာေတာ္၏မ်က္ႏွာကို ေထာက္ထား၍ အမ်ိဳး ဘာသာ သာသနာ ပညာအတြက္ ႀကိဳးစားေဆာင္ရြက္ၾကပါ” ဟု မိန္႔ေတာ္မူခ့ဲသည္။
ရန္ကုန္အက်ဥ္းေထာင္အတြင္း ဆြမ္းမသံုးေဆာင္ဘဲ ေနခ့ဲသည္မွာ ရက္ေပါင္း (၁၄၀) ေက်ာ္ ၾကာၿပီျဖစ္၍ ေ၀ဒနာအျပင္းအထန္ ခံစားရသည္ဟု သတင္းရ၍ သံဃအထူးအက်ိဳးေဆာင္ တာ၀န္ခံတြံေတးေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးေကတုႏွင့္အတူ ဦးစိုးသိန္း(ဂ်ီစီဘီေအ)ႏွင့္ အာလံဦးလာဘတို႔သည္ ေထာင္အတြင္း ၀င္ေရာက္ၾကည္ညိဳခြင့္ ရခ့ဲၾကသည္။ ဦးေကတုႏွင့္ ဦးလာဘတို႔သည္ မျမင္ရက္ မၾကည့္ရက္ႏုိင္ေအာင္ ပံုပန္းသ႑န္ ယိုယြင္းပ်က္စီးေနရွာၿပီျဖစ္ေသာ ဦး၀ိစာရ၏နား အနီးကပ္၍ တပည့္ေတာ္တို႔ လာေရာက္ၾကည့္ရွဳ႕ပါသည္ - ဟု ေလွ်ာက္ထားရာ မ်က္လံုးအိမ္ကို အႏုိင္ႏုိင္ဖြင့္ကာ အားယူ၍ ေလသံတိုးတုိးျဖင့္ “မ်က္-မွန္-အ-လွဴ-ခံ-ပါ။ သဗၺာ အာပတၱိေယာ- အာ-ေရာ-စ-ယာ-မိ။ တိုင္း-ျပည္-ကို-လိမ္-မာ-ရစ္-ၾက-ပါ-လို႔-မွာ-ၾကား-လိုက္-ပါ-တယ္”ဟု ေနာက္ဆံုး မိန္႔ၾကားခ့ဲပါတယ္။
အစာအငတ္ခံသည့္ရက္ (၁၆၆)ရက္၊ သက္ေတာ္(၄၁)ႏွစ္ (၁၉-၉-၁၉၂၉) ၾကာသေပးေတးေန႔ ည (၈)နာရီ၊ မိနစ္ ၂၀ တြင္ ရန္ကုန္ေထာင္ႀကီးတြင္ ပ်ံေတာ္မူသည္။ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလ(၂)ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပေသာ ဦး၀ိစာရေက်ာက္တိုင္ႏွင့္ ေၾကးရုပ္ဖြင့္ပြဲတြင္ ထိုအခ်ိန္က စစ္၀န္ႀကီးျဖစ္ေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ တက္ေရာက္မိန္႔ခြန္းေျပာၾကားခ့ဲသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဦးေန၀င္းကာလ၌လည္း အနီးစခန္းဆရာေတာ္သည္ “ေကာသလအိပ္မက္(၁၆)ခ်က္၊ စကၠ၀တၱိသုတ္၊ ႏွစ္ရာစုေခတ္ႀကိဳ”တရားစသည္တို႔ႏွင့္ လယ္တီဦး၀ိလာသ၏ “သံကြင္းစြပ္”တရားေတာ္ စသည္တုိ႔သည္ ႏိုင္ငံ့အေရး၊ လူအမ်ားခ်မ္းသာေရးအတြက္ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။
သီတဂူဆရာေတာ္သည္ ၁၉၈၈ အေရးခင္းကာလတြင္ “ရာေဇာ၀ါဒ သုတၱန္”ကို ေဟာၾကားခ့ဲ၏။ ထိုတရားေတာ္ေဟာၾကားျခင္းအတြက္ စစ္အစိုးရသည္ သီတဂူဆရာေတာ္ာအား ဖမ္းစီး၍ လူ၀တ္လဲရန္ စီစဥ္သည္။ မင္းကြန္းတိပိဋကဆရာေတာ္အား ေလွ်ာက္ထား၍ သေဘာဆႏၵေမးၾကည့္ရာ မင္းကြန္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးမွ “သီတဂူဆရာေတာ္အား ဖမ္းစီးသကၤန္းခၽြတ္လိုက္လွ်င္ မိမိအတြက္ပါ ပုဆိုးအက်ႌတစ္စံု အပိုယူခ့ဲ-ဟု အမိန္႔ရွိေတာ္မူခ့ဲဖူးသည္”ဟု ပါးစပ္ရာဇ၀င္မ်ားအရ မွတ္သားရသည္။ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာအေရးအခင္း ကာလမ်ားအတြင္း “ဧကရာဇ္မင္းႀကီး၏ ဘ၀နိဂံုး”၊“လူမိုက္တို႔၏ သြားရာလမ္း ၊” ”Fear and Respect”တရားေတာ္တို႔ကို မေၾကာက္မရြံ႕ ေဟာၾကားေတာ္မူခ်က္မ်ားသည္လည္း အမ်ားခ်မ္းသာေရး၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ေဟာၾကားခ်က္မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ထိုမွ်မက မ်ားစြာေသာ တရားေဟာဆရာေတာ္တို႔သည္ အစြမ္းရွိသမွ်တို္င္းျပည္ကို ေဟာေျပာျပဳျပင္ခ့ဲၾကသည္။
ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႏွင့္ ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးတို႔တြင္ သံဃာမ်ားစြာတို႔ အသက္ဆံုးရွံဳးခ့ဲၾကရသည္။ ေထာင္တြင္းအက်ဥ္းက်ခံခ့ဲၾကရသည္။ ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ခံခ့ဲၾကရသည္။ သတင္းစာထဲမွ ရစရာမရွိေအာင္ အပုတ္္ခ်ကာ အေရးအသားခံခ့ဲၾကရသည္။ ထိုရဟန္းေတာ္တို႔ ဤက့ဲသို႔ေသာ အလုပ္မ်ား လုပ္ေနျခင္းသည္ မည္သူ႔အတြက္လဲ၊ ဘာအတြက္လည္းဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္ ပို၍စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းသည္။ ထိုသို႔လုပ္ေဆာင္ၿပီး သမၼတျဖစ္သြားသူ၊ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ ၀န္ႀကီးျဖစ္သြားသူ၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ျဖစ္သြားသူဟူ၍ကား တစ္ဦးမွ်မရွိလာခ့ဲေပ။ ထိုရာထူးအာဏာ ပါ၀ါအတြက္လည္း မဟုတ္ၾကေပ။ ထိုရဟန္းေတာ္တို႔ လုပ္ေဆာင္ျခင္းေနျခင္းသည္ကား တိုင္းျပည္အတြင္းေနသူ မ်ားဗိုလ္လူတို႔ ခ်မ္းသာေရးအတြက္ပင္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးေကာင္းလွ်င္ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ ဘာသာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈဖြဲ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မည္ဟု ယံုၾကည္ကာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ သုတၱန္တရားမ်ားကို ေလ့လာလိုက္စား၍ ေလာကတၳစရိယႏွင့္ ဥာတတၳစရိယတို႔ကို အလံုးစံုျဖည့္က်င့္ေနၾကျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသတည္။

ေဒါက္တာ အရွင္ဣႏၵာစရိယ
သီတဂူ ကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္
စစ္ကိုင္းေတာင္ရိုး
(26.8.2016)


၀ီရသူ-မစိုးရိမ္
13.12.2016


Share: